- Dla rozpoczęcia i podtrzymania działania istotne jest sformułowanie jego celów. Nie mogą być one zbyt łatwe — takie nierzadko powodują znudzenie, ale i nie zbyt trudne — najbardziej motywują do działania cele postrzegane jako trudne, ale jednocześnie osiągalne. Cele działania dzielimy na odległe (np. ukończenie szkoły, zdobycie wykształcenia) i krótkoterminowe — stanowiące etapy na drodze do realizacji celów długoterminowych. Są one również ważne — realizacja celów krótkoterminowych jest dla człowieka źródłem satysfakcji i sprzyja podtrzymaniu działania skierowanego na cele odległe.
- Tradycyjnie motywację dzielimy na wewnętrzną, sprawiającą że jednostka sama decyduje o momencie rozpoczęcia i kontynuacji działania (jej źródłem jest ciekawość poznawcza, potrzeba osiągnięć itp.) oraz zewnętrzną (której źródłem są czynniki zewnętrzne, np. chęć dostania dobrej pracy czy awansu).
- Ludzie mogą charakteryzować się odmiennym stylem zaangażowania w działanie. Niektórzy z nich największą motywację prezentują na początku, potem zaś ich zaangażowanie słabnie, inni przeciwnie — powoli angażują się w działanie, potem natomiast wytrwale je realizują.
- Dla podtrzymania motywacji niezwykle ważne jest otrzymywanie informacji zwrotnej dotyczącej działania — tego, na ile jednostka zbliża się do postawionego celu i w jaki sposób powinna zmodyfikować swoje zachowanie, aby cel osiągnąć. Taka informacja może być wynikiem samodzielnej refleksji, zaś w przypadku procesu dydaktycznego — jej źródłem jest nauczyciel.
- Na motywację do działania istotny wpływ mają również inni ludzie — sama ich obecność, ale też współpraca czy rywalizacja.
i technik kształcenia na odległość wskazuje na najważniejsze obszary problemowe: brak fizycznego kontaktu nauczyciela i uczących się, ograniczony dostęp do informacji zwrotnych i możliwe utrudnienia w komunikacji. Co zatem może i powinien zrobić nauczyciel dla wzbudzenia i podtrzymania zaangażowania osób uczących się zdalnie? Zestawienie najważniejszych czynników znaczących dla motywacji oraz proponowanych działań nauczyciela przedstawia tabela.
Czynnik wspierający motywację
|
Zalecane działania nauczyciela
|
Dobra, przyjazna atmosfera podczas zajęć |
Poświęcenie czasu i uwagi, zwłaszcza w początkowej fazie zajęć, na
wzajemne poznanie się i budowanie konstruktywnych relacji w grupie
uczących się.
Premiowanie nie tylko merytorycznego
aspektu aktywności uczących się, ale również działań służących
utrzymaniu dobrych relacji (przyjaznego odnoszenia się w dyskusji do
wypowiedzi innych osób, ujawniania siebie — swoich zainteresowań czy
doświadczeń, niezłośliwego poczucia humoru itp.). Nauczyciel może
nagradzać takie działania przez przyznanie dodatkowych punktów, ale
również przez słowną (także publiczną) informację zwrotną.
|
Jasność i klarowność zasad pracy i komunikacji, kryteriów oceniania oraz warunków zaliczenia |
Wskazanie w momencie rozpoczęcia zajęć miejsca, w którym znajdują się
wszystkie istotne informacje dotyczące przebiegu procesu dydaktycznego
(sylabus/konspekt, harmonogram, kalendarz). Zachęcanie do zadawania pytań dotyczących tych aspektów organizacji zajęć, które są niejasne czy niezrozumiałe. Zapewnienie uczącym się miejsca, w którym przez cały czas trwania kursu mogą zadawać pytania, dzielić się wątpliwościami i uwagami mając pewność, że nie pozostaną one bez odpowiedzi (najlepiej jeżeli ma ono formę grupowego forum albo wątku dyskusyjnego). Prowadzenie kalendarza kursu, przypominanie (za pośrednictwem np. poczty elektronicznej) o mijających najważniejszych terminach kursu. Modelowanie, poprzez własne zachowanie, działań i sposobów komunikacji na zajęciach — uczący się biorą przykład z nauczyciela, obserwują jego działania — przywiązanie do punktualności, sposób komunikowania się na zajęciach, reakcję na pytania czy wypowiedzi krytyczne itp. Istotna jest pierwsza informacja zwrotna na temat aktywności i wykonanych zadań — ma ona nie tylko wartość merytoryczną, ale również jest informacją o tym, jak należy wykonywać zadania, jakie działania nauczyciel premiuje, a jakie są niepożądane (np. sposób dyskutowania, znaczenie czytelności komunikacji pisemnej, problem plagiatu). |
Adekwatność proponowanych zagadnień, aktywności i sposobu organizacji zajęć do potrzeb, możliwości i zainteresowań uczących się |
Zebranie w początkowej fazie zajęć informacji na temat potrzeb i oczekiwań uczących się (np. w formie pytania dyskusyjnego „Czego oczekuję po tych zajęciach?”), a także ich obaw i wątpliwości. Dzięki takim działaniom uczący się mają poczucie, że ich potrzeby i preferencje są ważne, a oni sami mają wpływ na kształt procesu dydaktycznego. Zebranie informacji na temat szczególnych zainteresowań uczących się, związanych z tematyką zajęć (szczególnie ważne dla nich problemy, interesujące tematy). Umożliwienie stawiania i omawiania interesujących problemów, które nie zostały poruszone w trakcie zajęć (np. poprzez założenie wątku dyskusyjnego „Wasze tematy”). |
Związek nauczanych treści i wykonywanych zadań z sytuacjami życiowymi, pracą, zainteresowaniami |
Stosowanie możliwie wielu praktycznych przykładów dla wyjaśnienia omawianych zagadnień teoretycznych. Wskazywanie i podkreślanie związku teorii z praktyką, możliwości wykorzystania nabywanej wiedzy i umiejętności. Jeszcze bardziej konstruktywne jest wspólne z uczestnikami poszukiwanie zastosowania omawianych zagadnień w ich pracy czy codziennych sytuacjach życiowych. |
Odpowiednie tempo nauki, dostosowane do potrzeb uczących się |
Zwracanie uwagi na komunikaty świadczące o zbyt dużym lub zbyt małym obciążeniu i tempie przebiegu procesu dydaktycznego. Dokonywanie, w miarę możliwości, modyfikacji w zakresie rodzajów i ilości aktywności uczących się (np. podział aktywności na obowiązkowe i dodatkowe, umożliwienie wyboru — „zrealizuj dwa z trzech zadań”). Lepsze jest nieco za małe, niż za duże obciążenie uczących się. W przypadku zbyt małej intensywności zajęć (zazwyczaj w takiej sytuacji uczestnicy zgłaszają zbyt długi czas trwania zajęć w odniesieniu do realizowanego tematu) nauczyciel może zaproponować dodatkowe zadania do wykonania lub ciekawe materiały źródłowe, pozwalające poszerzyć lub pogłębić wiedzę. |
Informacja zwrotna na temat wykonanych zadań i poczynionych postępów |
Terminowe przekazywanie informacji zwrotnej na temat wykonanych
zadań. Informacja ta powinna mieć charakter opisowy i zawierać zarówno
mocne strony pracy, jak i informacje o elementach wymagających poprawy. |
Różnorodność metod pracy i aktywności, możliwość dokonania wyboru, elementy gry, zabawy czy rywalizacji |
Nauczyciel nie ma zazwyczaj możliwości dokonywania daleko idących
modyfikacji w trakcie trwania zajęć, może jednak dokonywać zmian np. w zakresie:
|
Obecność innych uczących się, współpraca (ale również rywalizacja) |
Promowanie działania grupowego zarówno pracy w parach, jak i w kilkuosobowych zespołach (trzeba pamiętać, że taki styl pracy nie jest łatwy — wymaga wcześniejszego poznania się uczestników i dosyć dużego poziomu motywacji). Wykorzystywanie narzędzi pozwalających na wspólne budowanie wiedzy (np. Wiki). Aktywnością pozwalającą wszystkim uczestnikom „spotkać się” w wirtualnej klasie jest także dyskusja grupowa. Podczas niej każdy z uczestników ma możliwość zabrania głosu, podzielenia się wiedzą, doświadczeniami i refleksjami z innymi uczniami. Wprowadzania elementu wzajemnej oceny pracy uczących się. |
Satysfakcja z udziału w zajęciach zdalnych, możliwość osiągnięcia sukcesu |
Proponowanie zadań o odpowiednim stopniu trudności lub, w przypadku
zadań „gotowych” (gdy nauczyciel pracuje na przygotowanych przez inną
osobę materiałach kursu) — złagodzenie kryteriów oceniania. Pozytywne wzmocnienia — nie tylko „obiektywnego” wyniku ucznia, ale również poczynionego przez niego postępu. Mogą mieć zarówno postać punktową, ale również postać pochwały słownej czy odniesienia się w komentarzu nauczyciela do ważnych, trafnych i interesujących elementów wypowiedzi uczestników zajęć. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz